Ahad, 28 Disember 2008

Tahun yang membanggakan - penjahat siber

Pengenalan
spyware, virus, trojan, phishing, fraud, fake/rough antivirus dan pelbagai lagi hal dalam dunia siber kini, pada tahun 2007 menunjukkan peningkatan jumlah penjahat siber profesional dan tahun 2008 menyaksikan "kebangaan" bagi mereka kerana boleh dikatakan terlalu biasa kini perkara itu berlaku. Sophos melapurkan bahawa 20,000 malicious software (malware) baru setiap hari dan pada tahun ini juga Symantec dan menyatakan sistem anti virus mereka melindungi pengguna daripada sejuta jenis virus. mengapa pekara ini terjadi?

2 Gelombang besar
ada dua gelombang yang menyebabkan virus ini dibuat. gelombang pertama adalah untuk memperbanyakkan lagi jenis virus yang sama tetapi varient yang berlainan. analogi yang paling mudah adalah ayam, ayam adalah satu spesis tetapi mempunya banyak jenis, secara komputernya dan dicampurkan dengan sains maka boleh ditulis begini

ayam.katek
ayam.daging
ayam.gajah (atau ayam.israil)
ayam.hutan

dan sebagainya. itu contoh paling mudah. so kalau diambil dalam bentuk virus, yang paling mudah dikenali di nusantara ini adalah Brontok (RontokBro, RontokBr dan pelbagai jenis nama lain) yang mempunya jenis;

Brontok.A, Brontok.B, Brontok.C, Brontok.D, Brontok.F, Brontok.G, Brontok.H, Brontok.I, Brontok.K, Brontok.Q dan jenis lain yang diambil daripada sejenis helang di Indonesia yang hampir pupus iaitu Spizaetus cirrhatus atau helang brontok seperti gambar dibawah.



dan gelombang kedua adalah mereka yang berniat untuk mengambil keuntungan dan data daripada mangsa. sama ada daripada spam, backdoor, trojan downloader mahupun botnet. dan ini juga adalah masalah yang paling besar perlu dihadapi oleh pengguna komputer pada zaman ini.

Masalah Bug
jika dirujuk kembali post yang lepas, yang berkaitan dengan Internet Explorer (IE) mempunyai lubang yang membolehkan dimasuki oleh penjahat dan pelbagai lagi masalah yang menimpa kerana bug didalam sesuatu program. untuk lebih memahami masalah IE dan lubang tersebut rujuk - Peperangan Teramat: Browser War.

Kesimpulan
tahun 2008 dikatakan sebagai tahun yang membanggakan bagi mereka, jadi apakah langkah pengguna dan pembuat program terutamanya antivirus dalam menghadapi masalah ini pada tahun 2009 kelak? semoga berjaya menempuhi tahun 2009 :)

dan semoga anda tidak menjadi mangsa seterusnya, kerana sekuriti itu bukannya produk tetapi sebaliknya adalah proses (security is not a product, it's a process)

Sumber Rujukan
BBCNews - 'Boom Year' for hi-tech criminals
BBCNews - US shut down 'scareware' sellers
BBCNews - Q&A: stay save online
BBCNews - Zombie plague sweep the internet
NaturePhoto - Spizaetus cirrhatus
Vaksin.com - RontokBro menyerbu Indonesia: virus lokal kelas dunia yang memiliki SMTP sendiri
Wikipedia - Brontok
Wikipedia - Chicken

2 ulasan:

heatzik berkata...

warghhh

gempak siot ko punyer ayat..!!!

Aku suke artikel ko nie!!!

TMUkmkd berkata...

artikel lama neh.. warna pun biru lagi ==" nanti aku update balik la post neh kalau berkesempatan malam ni :)