Ahad, 24 Mei 2009

Peperangan Pelayar Internet. Sesi 9

Edisi Chrome 2.0: Makin Laju, Makin Menarik

30% Lebih Laju
Pada versi yang lepas mereka telah menaikkan kelajuan mereka sebanyak 25 peratus, kali ini mereka menaikkan lagi 30% daripada versi yang lepas tersebut. Itu yang dikatakan oleh pihak Chrome apabila mereka mengeluarkan versi Chrome 2.0 Beta mereka yang terbaru. Chrome yang sudah dikenali dengan kepantasannya, kini semakin pantas meninggalkan pesainganya yang lain. Untuk rekod, versi yang terkini menunjukkan peningkatan yang besar dari segi ujian yang diadakan menggunakan SunSpider (Michael, 2009).
  • Chrome 2 beta - 1503ms
  • Chrome 1 - 2689ms
  • Internet Explorer 8 - 9,065ms
  • Firefox 3.1 beta - 3,045ms
V8 & WebKit
Chrome dipacu oleh enjin javascript V8 mereka yang terbaru dan dibantu secara langsung oleh WebKit yang terbaru (Chleo, 2009). Setakat ini pesaing yang hampir dengan kelajuan Chrome hanyalah pelayar interent yang diasaskan oleh WebKit iaitu Safari. Selain itu Chrome seolah-olah berada didalam kelasnya yang tersendiri. Tiada pencabar yang sebenar dari segi kelajuan.

Fungsi Di Tambah
Chrome laju, tetapi masalah utamanya adalah kekurangan fungsinya. Fungsi yang sedikit menyebabkan kurang pengguna tegar internet menukarkan daripada pelayar mereka kepada Chrome. Itu yang kini diperbaiki sedikit demi sedikit oleh pihak Chrome. Aplikasi yang terbaru adalah kemampuan untuk membuat pengisian automatik untuk borang elektronik seperti mana yang dipunyai oleh kebanyakkan pelayar internet yang lain. Tambahan yang terbaru adalah kemampuan untuk menyokong mod paparan skrin penuh (fullscreen) dengan hanya menekan kekunci F11. Dengan fungsi tersebut, Chrome dilihat semakin matang dari segi kemampuan menjadi salah satu daripada pelayar internet yang serius. Dan fungsi yang terbaru adalah kemampuan anda membuang senarai laman yang anda masuki dengan kerap ketika membuka tab yang baru. Fungsi ini dilakukan kerana permintaan pengguna.

Sekuriti
Sedia maklum bahawa satu-satunya pelayar internet yang selamat daripada di godam didalam pertandingan Pwn2Own adalah Chrome. Tetapi baru-baru ini Chrome dikatakan mempunyai masalah sekuriti yang bahaya. Tetapi setakat ini pihak Chrome mengatakan segala masalah telah pun diselesaikan. Dengan mengatakan bahawa lebih daripada 300 masalah telah di selesaikan semenjak versi yang pertama mereka (Thom, 2009).

Kekurangan
K tidak mampu menggunakan Chrome versi terbaru yang dikeluarkan tetapi hanya menggunakan Chromium (tekan gambar untuk lebih jelas) kerana K menggunakan Linux. Tetapi versi yang terbaru juga mempunyai fungsi yang terbaru. Fungsi yang sempat K cuba adalah mod skrin penuh. Tetapi mempunyai masalah kerana fungsi tersebut tidak mempunyai bar yang menunjukkan tab yang telah dibuka. Oleh itu pengguna terpaksa menggunakan kombinasi kekunci yang sekaligus tidak menunjukkan sistem Chrome/Chromium sebagai sistem yang mesra pengguna. Tetapi K masih menyimpan Chromium didalam Linux K kerana K merasakan Chromium adalah seperti LeBron James. Yang kadang kala berguna disaat memerlukan. Lebih lagi didalam soal mencari bahan yang memerlukan kepantasan yang lebih baik daripada Firefox.

Kesimpulan
Untuk pengguna Windows yang telah memasang versi yang lama, usah risau kerana versi yang baru akan dipasang secara automatik oleh sistem Chrome (FOSS, 2009).

Rujukan
Chleo, A. (2009) Dikeluarkan pada 21 Mei 2009. Google: Updated Chrome is 30 Percent Faster. Hiper-rangkai: www.pcmag.com
FOSS, M. (2009) Dikeluarkan pada 22 Mei 2009, Google Chrome 2.0 kini lebih laju. Hiper-rangkai: fossmalaya.co.cc
Michael, M. (2009) Dikeluarkan pada 22 Mei 2009. Hands On: Google Chrome 2. Hiper-rangkai: www.pcmag.com
Thom, H. (2009) Dikeluarkan pada 22 Mei 2009. Google "Releases Chrome 2". Hiper-rangkai: www.osnews.com

4 ulasan:

MK berkata...

Satu benda yang paling aku suka kat Google Chrome (selain dari kelajuannya) adalah fungsi View Source. Sangat kemas, senang nak zoom, siap boleh klik terus pada file yang diletak dalam head.

Opera oh Opera janganlah ketinggalan, cepatlah kejar depa semua ni haa...

TMUkmkd berkata...

yup.. betul2.. view source dia lebih baik daripada firefox.. sebab tu gak aku still taruk chrome dalam linux neh :D
opera.. tak tahu la apa jadi ngan opera 10

aidilx berkata...

sebab itu mostly sekarang aku lebih suka menggunakan google chrome. di opis aku pastikan setiap komputer diinstalasikan dengan Google Chrome.

bukan setakat Opera tapi Firefox kena kejar gak..hehe

TMUkmkd berkata...

aidlix - firefox rasanya payah sikit nak tergugat sebab developer suka guna firefox sebab banyak plugin.. masalah chrome adalah tak de plugin yang best2. tapi entah la.. akan datang kita tak pastikan :)