Ahad, 12 Julai 2009

Google Chrome OS (GoCOS). Episod 2

Pengguna & Linux
Episod kedua membuka tirai. Selepas semalam K berkata tentang pengenalan kepada GoCOS. Hari ini tajuk penulisan akan berkisar tentang Linux dan pengguna akhir atau lebih dikenali sebagai end user. Apa yang dikaitkan GoCOS dan Linux dan apa kesannya kepada pengguna dan juga komuniti Linux secara teorinya.

Kernal Linux
Dilaporkan GoCOS tidak akan menggunakan kernal yang baru sebaliknya hanya menggunakan kernal Linux. Walaupun begitu masih tidak jelas versi yang akan digunakan. Untuk pengetahuan anda Android juga menggunakan Linux sebagai kernalnya oleh itu dapat dikatakan bahawa GoCOS adalah Linux. GoCOS adalah Linux yang menggunakan populariti Google sebagai satu organisasi yang hebat. Dan secara tidak langsung membawa imej yang "gah" kepada Linux. Malangnya terdapat mereka yang tidak mengemari situasi ini. Bukan tidak mengemari situasi pengguna meruntuhkan tembok sentimen mereka terhadap Linux yang selama ini menganggap "Linux itu sukar dan menyukarkan" tetapi lebih dalam daripada itu. Sebelum itu anda perlu mengetahui bagaimana GoCOS itu sebenarnya. Bagaimana ia berfungsi.

Secara Kasar
Isu ini akan dipanjangkan didalam episod ketiga nanti didalam bahagian aplikasi sumber terbuka tetapi secara kasarnya dapat dikatakan untuk memudahkan pemahaman anda. GoCOS adalah satu sistem operasi yang menggunakan Linux sebagai kernal untuk menjadikannya sebuah sistem operasi yang didalamnya mengandungi sebuah pelayar internet. Iaitu Google Chrome yang dikuasai dengan Gears. Jika tidak masakan boleh nama GoCOS adalah Google Chrome OS. Ada yang berpendapat hanya itu yang terdapat didalam GoCOS. Dan yang lainnya menganggap terdapat beberapa gadget yang dibina oleh Google seperti Google Desktop, Google Gadget dan Google Talk. Tidak mempunyai sebarang aplikasi lain kerana segalanya aplikasi berada didalam Internet dan pelayan (server) Google. Bagaimana boleh berlaku, akan diterangkan lanjut didalam episod ketiga.

Linux Google
Golongan yang kurang senang dengan perkara ini mengatakan bahawa Linux akan datang hanya akan dikuasai oleh satu nama, dan nama tersebut membawa logo Google. Walaupun K tidak berfikirkan sebegitu kerana Linux hidup bukan kerana nama tetapi kerana komunitinya. Walaupun Google sebagai satu nama besar. Tanpa komuniti GoCOS tidak mampu membuat apa-apa terhadap Linux. K kini menggunakan Linux Ubuntu. Dan K tidak merasakan K perlu menukarkkan kepada GoCOS, tetapi itu K. Lain orang lain caranya, lain fikirannya, lain kemahuannya, lain pengetahuannya!. Tidak K mengatakan K hebat tetapi cukup untuk mengetahui bagaimana sesuatu perkara itu berlaku. Lebih lagi didalam bidang ini. GoCOS dilihat hanya menjual nama sebagai salah satu daripada produk Google. Dan sekaligus mungkin membawa keburukkan kepada Linux jika Linux dipandang sebagai GoCOS semata-mata oleh pengguna. Dan bukannya Linux.



gOS
Siapa tiru siapa. Linux gOS dikeluarkan dengan mengubah suai Linux Ubuntu dan dijadikan sebagai satu Linux yang bebas dengan menambahkan beberapa perkara termasuklah Google Gadget, Google Desktop sehingga menjadikan fenomena salah faham gOS sebagai Google OS satu masa dahulu. gOS juga menyokong aplikasi Cloud yang juga dibawa oleh GoCOS. Ironi sekali apabila kini GoCOS dilihat sebagai klon kepada idea asal gOS dan kemungkinan boleh mengkuburkan gOS secara terus apabila pengguna gOS berubah kepada GoCOS yang lebih "asli". Jika ini berlaku, GoCOS dan Google telah pun membunuh salah satu daripada Linux yang ada. Linux membunuh Linux. Kanibal. Satu perkara yang tidak disukai oleh komuniti Linux. Walaupun pengguna berhak memilih tetapi cara "pembunuhan" tersebut tidak disukai. Apapun GoCOS masih baru dan memerlukan sedikit ruang untuk membuktikan mereka mampu mengubah persepsi ini. Episod 2 melabuh tirai.

Tiada ulasan: