Isnin, 20 Julai 2009

Terminal. Edisi 6

Terminal & Lagu
Jika edisi 5 telah K beritakan tentang bagaimana untuk menulis didalam Terminal dengan menggunakan Nano dan VI, kini K lanjutkan kepada bagaimana untuk mendengar lagu didalam Terminal. Benar, mendengar lagu dan musik. Bagaimana untuk menggunakannya, teruskan pembacaan anda didalam Terminal Edisi 6.

MOC
MOC seperti namanya adalah akronim kepada Music On Console atau mudahnya muzik didalam Terminal membekalkan sokongan kepada memainkan fail muzik didalam Terminal. Walaupun Terminal sering dikatakan sebagai satu bidang yang hanya melihat warna pasif seperti hitam, putih, biru dan hijau. Tidak melihat perkara lain selain itu, mungkin membosankan tetapi tidak jika anda tahu cara untuk menjadikannya sedikit menghiburkan. Untuk yang masih tidak memahaminya teruskan pembacaan.

Pemasangan MOC
Untuk lebih memahami kita harus memasangnya dan mencubanya. Masukkan arahan pemasangan didalam Terminal anda,
sudo apt-get install moc
Setelah pemasangan selesai dilakukan oleh apt-get, anda hanya perlu memasukkan kekunci "mocp" didalam terminal untuk menjalankan MOC. Akan keluar paparan seperti ini, dan mungkin berbeza warna kepada anda.



Paparannya adalah seperti kebanyakkan aplikasi pengaturan maklumat seperti Midnight Commander untuk pengguna Linux atau DirectoryOPUS (DOPUS) dan TotalCommander untuk pengguna Windows. Cara menggunakannya amat mudah, anda hanya perlu mencari direktori dimana semua lagu anda disimpan dan seperti kes K, K menyimpan semua lagu K didalam folder Music, dan menekan kekunci A (ctrl+a) untuk memasukkan (add) lagu yang dijumpai didalam direktori tersebut kedalam senarai lagu yang mahu dimainkan (playlist). Untuk pengetahuan anda, MOC mengunakan cara recursive iaitu secara masuk kepada sub-folder dan bukan kepada peringkat teratas sesebuah direktori sahaja.

Arahan Mudah

  • g - cari lagu yang anda mahukan didalam senarai lagu
  • spacebar - main atau jeda (pause)
  • tab - penukaran antara pelayar dan senarai lagu
  • n - lagu seterusnya
  • C - bersihkan senarai lagu
  • A - memasukkan lagu kepada senarai lagu secara recursive
  • a - masukkan fail kedalam senarai lagu
  • h - bantuan arahan


K Minat MOC
K kini menggunakan MOC, hanya satu sebab, dimana anda boleh mendapatkan satu pemain muzik yang boleh memainkan muzik dan hanya mengambil kurang daripada 10 MB daripada ruangan memori anda?



Jika dilihat daripada gambar ini, jumlah yang diambil hanya sekitar 5MB sahaja. MOC menggunakan dua proses untuk memainkan dan satu lagi sebagai buffer keluaran yang tidak akan menyebabkan gangguan kepada pemain MOC apabila sistem berada didalam keadaan sibuk. Terutamanya kepada sistem pelayan. Disini sahaja Edisi 6, semoga info ini berguna untuk anda yang minat kepada hal ringan dan mudah. Edisi 7 mungkin akan menyentuh sedikit tentang IRC dan Terminal.

p/s: K tidak dapat menulis beberapa hari lepas atas sebab yang tidak dapat dikenal pasti (malas sebenarnya).

Rujukan
Lucas, W. (2009) Command & Conquer. Full Circle: The Independent Magazine For The Ubuntu Community. Isu #26 Jun 2009

Tiada ulasan: