Sabtu, 4 Julai 2009

L33t $@tu B@H@$@

Naiktaraf_1: 4 Julai 2009

L33t
Sering kali kita melihat perkataan yang mencampurkan penulisan yang bercampur dengan penulisan. Selalunya digunaka oleh orang yang "hampir" dengan komputer dan dunia komputer. Terutamanya penggodam. Boleh dikatakan cara penulisan l33t ini satu gaya yang menarik. Tetapi apa itu l33t? Untuk permulaan l33t bererti leet.

8@H@5@ 3lit
L33t berasal daripada perkataan 3l33t yang bermaksud eleet (elite - ɛˈliːt) atau orang yang berada didalam kelas yang tinggi didalam heiraki pengguna komputer. Dan terdapat pelbagai jenis versi didalam bahasa l33t. Yang K sedang gunakan kini adalau bahasa l33t yang ditahap terendah taupun "l33t tradisional" dimana bahasa asal l33t semasa ia diguna pakai. Kini kretiviti dan sokongan luas oleh penggunaan unicode menyebabkan bahasa ini semakin menarik dan semakin sukar untuk di terjemahkan oleh mereka yang tidak biasa dengannya. Ini menimbulkan satu rasa 3lit itu kembali. Sebagai contoh, l33t boleh dijadikan sebagai 1337 dan kemudian dijadikan lebih sukar dengan menggunakan unicode untuk menjadikannya seperti ini └εΣ┼.

Gaya Bahasa
Oleh kerana asas kepada bahasa l33t adalah inggeris oleh itu penterjemahan perlu mengikut bahasa inggeris untuk memudahkan orang memahami lebih lagi dalam soal tatabahasa. Penambahan pebendaharaan kata dilakukan seperti -0r untuk menggantikan -ed dan -er. Seperti perkataan "i owned" menjadi seperti ini
I 0wN'd atau 1 0\/\/|\|3|) atau í °WπeD
Yang menariknya bahasa l33t kini mempunyai pelbagai tambahan untuk menyesuaikannya dengan bahasa yang sebenar antaranya adalah -age dan -ness. Tiada sebarang masalah untuk mana-mana pengguna menggunakan mana-mana cara yang dia sukai kerana tiada sebarang kamus atau peraturan yang jelas terhadap bahasa ini cuma yang membezakan mungkin penggunaan l33t didalam sesebuah kumpulan dan persekitaran. Belum kira bahasa yang ditambahkan dengan pengaruh lolcatz yang menjadikan bahasa semakin menarik untuk diputarkan.

Penggodam
Selalunya juga bahasa l33t ini dikaitkan dengan penggodam atau hacker kerana mereka sering menggunakan bahasa ini untuk menterjemahkan nama mereka. Sememangnya satu adat untuk mana-mana hacker untuk meninggalkan nama mereka sebagai trademark atau sebagai tanda bahawa mereka telah berjaya menggodam. Sebagai contoh;
haCk 8y 7mukMkd
|-|@ck 8y 7|\/||_|K/\/\k|)
h@¢k ßÿ ┬mµKMKd
yang semuanya merujuk kepada satu makna yang sama iaitu "hack by TMUkmkd" dan bukannya *tapai*. Oleh kerana itu juga seperti kes Azwan Ali tempoh hari sukar untuk K mengatakan bahawa blognya digodam sebaliknya hanya satu konspirasi.

Kesimpulan
L33t merupaka satu bahasa yang menarik dan mungkin sukar difahami untuk mereka yang tidak pernah menggunaknnya. K sendiri kurang menggunakan l33t kerana malas dan menyukarkan orang lain. Tetapi tidak salah menggunakannya sekali sekala. Seperti gambar dibawah (klik gambar untuk lebih jelas);



Menarik kan? Bahasa l33t ditambah bahasa pasar ala lolcat dan dicampur sedikit bahasa pengaturcaraan. Menarik bagi mereka yang memahami, tetapi sukar untuk yang tidak.

Rujukan
BBC. An Explanation of l33t Speak. www.bbc.co.uk
Wikipedia, the free encyclopedia. Leet. en.wikipedia.org
Wikipedia, the free encyclopedia. Lolcat. en.wikipedia.org

6 ulasan:

HOT ZOOM berkata...

Salam,
Rajin tul ko K cari maklumat camni ye.
Pe pun thanks bebanyak buat info

TMUkmkd berkata...

dah semakin malas la neh.. wakakkaka

DeKaN berkata...

K elite tuh.. Power nanti ajar Dekan. Hehe.. Tu la rajin betul. Tak sia-sia subscribe kat blog ni. :)

TMUkmkd berkata...

K 3l33t? tak de la.. repek je.. wakaka dekan tu hebat tu.. saja tak tunjuk

muyyaQ berkata...

l33t? rofl.

697320697420676f6f64207573696e67206c656574206c616e67756167653f2068616861

TMUkmkd berkata...

hahaha.. tu payah pulak nak terjemahnya muyyaq weh ^^