Isnin, 6 Julai 2009

Projek Firefox: Shiretoko

Bukan Firefox 3.5 Biasa
K tidak menggunakan Firefox 3.5 tetapi menggunakan pakej pembanggunan Firefox yang menjurus kepada Firefox 3.5 dan keatas termasuklah yang masih belum stabil dan masih diperingkat percubaan. Mengapa tidak menggunakan Firefox 3.5 yang stabil? Satu jawapan pasti dan satu harapan yang tulus.

Ubuntu & Firefox
Firefox 3.5 masih samar-samar untuk digunakan didalam Ubuntu yang terkini kerana tiada satu cara yang pasti didalam penukaran versi ini kerana perbezaan versi yang melibatkan enjin utama menyebabkan Firefox 3.0.x tidak dapat di naiktaraf secara automatik kepada 3.5.x secara repositoris. Oleh itu cara yang boleh digunakan adalah membuat pemasangan sendiri ataupun menggunakan repoitoris untuk pembanggunan. Mungkin Ubuntu 9.10 akan menjadikan Firefox 3.5.x sebagai Firefox tetap, tetapi untuk setakat ini, masih tidak jelas kedudukannya.

Shiretoko
K menggunakan Shiretoko sebagai pendua kepada Firefox 3.0.x yang kini K gunakan sebagai pelayar internet. Apa yang pasti kekurangan tentang aplikasi tambahan semestinya akan berlaku kerana tidak banyak aplikasi yang akan mengeluarkan naiktaraf sehingga keluarnya versi yang stabil. Perbezaan yang besar dapat dilihat daripada antara muka yang sedikit "pelik". Kelajuannya amat berlainan dengan kelajuan yang dicapai dengan Firefox 3.0.x kerana enjin baru yang dimasukkan kedalamnya amat dapat dikesan lebih laju daripada enjin lama tersebut. Lebih lagi apabila penambahbaikkan pengurusan memori yang membaiki kelemahan pengurusan memori dapat dilihat tetapi akan tetap akan mencapai sehingga 1GB apabila dibiarkan dalam masa yang lama walaupun dibiarkan didalam keadaan rehat atau idle.

Perbezaan
Firefox 3.0.x & Firefox 3.1.x (Shiretoko)



Perbezaan yang ketara dapat dilihat daripada antara muka yang disebabkan tidak mendapat sokongan daripada tema yang terdahulu. Ini hanya satu masalah kecil yang akan diselesaikan setelah versi ini dikeluarkan secara rasmi.


Perbandingan dengan Acid3, menunjukkan Firefox 3.1.x lebih baik daripada Firefox 3.0.x. Tetapi masih tidak dapat mencapai tahap 100 seperti Opera dan Chrome walaupun lebih baik daripada Internet Explorer 8 yang mendapat kegagalan daripada ujian ini.

Kesimpulan
Firefox 3.5 adalah lebih baik daripada Firefox 3.0 yang lepas dalam banyak segi dan sebaiknya pengguna berpindah kepada 3.5 yang lebih stabil dan lebih laju. Untuk menjawab soalan di atas, apa yang mahu K lakukan adalah untuk mengetahui perkembangan Firefox ini dengan lebih baik seperti mana K lakukan terhadap projek chromium.

Tiada ulasan: