Isnin, 13 Julai 2009

Google Chrome OS (GoCOS). Episod 3

Aplikasi Sumber Terbuka
Episod ketiga menyelak tirai. Jika yang lepas telah membawa anda mengetahui bagaimana kesan baik dan kesan buruk yang mampu dibawa oleh GoCOS kepada Linux, komuniti Linux dan pengguna bukan Linux, kali ini membawa anda kepada satu permasalahan yang lebih tinggi iaitu aplikasi sumber terbuka dan dasar keterbukaan GoCOS kepada aplikasi sumber terbuka yang lain.

GoCOS Sistem Sumber Terbuka

Telah dinyatakan pada edisi pertama bahawa GoCOS adalah sistem operasi yang percuma dan dikatakan sumber terbuka. Lebih lagi apabila kernal yang dipilih adalah Linux dan pelayar internetnya adalah Google Chrome yang sudah semestinya sumber terbuka. Tetapi mengapa Google memilih menjadi sistem sumber terbuka. Mengapa tidak menjadi seperti Microsoft ataupun Apple sebagai sistem sumber tertutup. Kerana terdapat perkara yang kurang menyenangkan yang berlaku apabila GoCOS menjadi sumber terbuka. Iaitu siapa yang akan membantu didalam kelangsungan sistem tersebut. Komuniti mana yang akan membantu mereka. Kerana GoCOS dilihat tidak mengambil mana-mana Distro Linux sebagai parent atau mentor/asas seperti mana yang dilakukan oleh Ubuntu yang berasaskan daripada Debian dan Fedora daripada Red Hat. Oleh kerana GoCOS tidak mengeluarkan kenyataan bahawa dia berada dibawah siapa maka dengan itu dianggapkan bahawa GoCOS berdiri dengan sendiri. Dan itu bukan satu perkara yang baik.

Aplikasi Dalam Talian

Di edisi lepas ada menyatakan bahawa GoCOS hanya akan mempunyai pelayar internet Chrome sebagai asas kepada GoCOS dan yang lain ada didalam internet. Tetapi perkara ini kurang dipersetujui oleh beberapa pendapat.

> Aplikasi atas talian tidak efektif
Tidak dinafikan bahawa Google mempunyai pelbagai aplikasi atas talian seperti Picasa untuk gambar, Youtube untuk video dan GoogleApps untuk alternatif kepada Microsoft Office. Menghantar dan berkonsgi data didalam jaringan menggunakan Cloud dan tidak perlu memasang sebarang aplikasi sebaliknya hanya menjalankan di pelayan Google. Tetapi semua ini mempunyai kelemahan. Masa. Jika anda mempersoalkan adakah GoCOS mampu untuk menjalankan Adobe Photosop disaat sasaran utama mereka kini hanyalah Netbook, anda silap. Tetapi sepatutnya pengguna mampu untuk membuat kerja ringkas seperti membuat suntingan gambar, video dan audio didalam sistem operasi mereka sebelum dimasukkan kedalam blog ataupun laman mereka. Tetapi jika ini semua perlu dimuat naik ke internet terlebih dahulu, masa telah dibazirkan disitu. Dibantu oleh keadaan intenret yang tidak 24/7 ada disekeliling kita tanpa terputus.

> Gears belum sedia
Mungkin ada yang mengatakan bahawa aplikasi Google mampu menjalankan fungsi minima secara luar talian sekaligus menjawab perihal masalah internet diatas. Tetapi jika kita berkata didalam konteks sumber terbuka, seharusnya pengguna boleh memilih aplikasi apakah yang mereka mahu gunakan. Tetapi persoalannya kini adakah Gears sudah bersedia. Dan aplikasi luar apa yang menyokong Gears. Begitu juga halnya dengan HTML5.

> Chrome bukan pilihan
Jika anda diberi pilihan adakah anda mahu menggunakan Internet Explorer ataupun Firefox ramai antara kita akan berkata Firefox. Perkara yang sama akan berlaku jika anda menggunakan GoSOC. Chrome tidak sepopular Internet Explorer, Firefox ataupun Safari. Adakah aplikasi luar boleh digunakan termasuklah pelayar internet yang lain daripada Chrome. Seterusnya membawa kepada permasalahan penjajahan dan tindakkan undang-undang sebagaimana yang dikenakan kepada Microsoft dalam perihal Internet Explorer didalam Windows. Terdapat pendapat yang mengatakan bahawa GoCOS akan menjadikan Chrome sebagai pelayar internet nombor satu. Tetapi mengikut statistik, perkara ini tidak aka berlaku kerana jika Chrome betul-bbetul bagus dan diterima pakai oleh semua orang, mengapa Chrome kini mendapat pegangan pasaran hanya 2% daripada pegangan pasaran pelayar internet bukannya 98%.

> Aplikasi lain
Mungkin Google mempunyai Picasa, tetapi K mahu menggunakan GIMP untuk menyunting gambar, bolehkah GIMP dipasang kedalam GoCOS? K merasakan boleh kerana GoCOS menggunakan kernal Linux, sepatutnya semua aplikasi Linux dalam bentuk binari akan boleh dipasang. Tetapi caranya tentu tidak semudah memasang di dalam Windows. Secara tidak langsung membawa pandangan negatif kepada Linux. Sentimen lama terbina kembali.

> Masalah sekuriti dan peribadi
Isu ini akan dilanjutkan kepada episod 4.

Timbal Balik
Terdapat beberapa perkara yang perlu difikirkan untuk mengatakan bahawa GoCOS ini membawa kebaikkan atau keburukkan. Terpulang kepada individu. Episod 3 melabuhkan tirai.

Tiada ulasan: