Khamis, 29 Januari 2009

[Aplikasi] Geekz Virus Remover v4.1

Ya Allah, berkatilah Palestin kami
Tarikh Keluaran Artikel: 29012009

Penulisan lepas
GeekzVirusRemover v4.1*

Geekz Virus Remover
Artikel ini pernah K keluarkan dahulu (rujuk link diatas). K naikkan semula dengan cara penulisan baru. Secara ringkasnya aplikasi ini adalah untuk membantu pengguna untuk membersihka sistem mereka daripada virus buatan tempatan (terutamanya) dan virus yang merebak secara mendadak di Malaysia. Dibangunkan oleh seorang anak tempatan yang menamakan dirinya ApoNie, membina aplikasi ini dan kini hampir ke versi seterusnya, GVR 4.2 yang dikatakan akan mempunyai sistem imbasan masa sebenar (real time scanner) dan bukan hanya bergantung kepada imbasan manual daripada pengguna.

Pengalaman Beta Tester
K pernah menjadi beta tester untuk GVR 4.1 dan GVR 4.2 (sekejap) sebelum K menukarkan sistem operasi kepada Linux. Yang K boleh katakan adalah, disiplin dan kemahuan itu menjadi api untuk ApoNie terus membangunkan aplikasi ini. Kini ApoNie sedang menjalani latihan industri selama enam bulan ni Mycert (Cyber Security Malaysia) dan dengan harapan pengalaman dapat mematangkan lagi GVR edisi yang akan datang. Jika anda berminat untuk mencuba GVR v4.1 anda boleh memuat turunnya dengan pergi terus ke laman web ApoNie.

Forum MalaysiAV
Forum ini K tidak tahu tentang kewujudannya. K hanya menyedari beberapa hari lepas. setelah melihat nama domain yang digunakan, baru K menyedari. ApoNie pernah bertanya tentang nama MalaysiaAV ini melalui Yahoo Messenger (YM). Forum ini menghimpunkan beberapa pembuat sistem antivirus di Malaysia yang kebanyakkanya adalah forumers Putera. Tidak lupa, MikiCun yang K pernah tulis tentang aplikasinya juga berada disini. Jika anda berminat untuk menyertai kumpulan ini dalam merancakkan pembinaan sistem antivirus di Malaysia, sila ke sini. Semoga dengan itu pembinaan sistem antivirus di Malaysia dapat berkembang seperti mana hebatnya pengeluar antivirus bebas di Indonesia.

*artikel ini adalah artikel lama dan cara penulisan adalah berlainan dengan sekarang.

Sumber
Geekzlife
MalaysiaAV

Technorati Tags: , , , , ,

Tiada ulasan: