Rabu, 14 Januari 2009

[Sumber Terbuka] KDE 4.2 Beta 2

Tarikh Keluaran Artikel: 14012009

KDE 4.2 - satu langkah kehadapan
Jika anda katakan bahawa Windows 7 Beta itu cantik, fikirkan semula kerana paparan antara muka grafik Linux tidak kurang hebatnya jika anda tidak mengecilkan kehebatan mereka kerana mereka itu semestinya percuma. dengan kodnama: Cilense, KDE 4.2 ini K katakan mempu menyaingi kecantikkan Mac OSX dan Windows 7 dan menampilkan keunikkan KDE sebagai satu paparan yang mengkagumkan selain paparan antara muka grafik lain iaitu Gnome dan Xfce.

KDE - satu pengenalan ringkas
Mungkin ni kali pertama anda mendengar perkataan KDE, KDE bermaksud secara ringkasnya adalah K Desktop Enviroment yang menggunakan teknik lutsinar dan lutcahaya untuk menunjukkan nilai kontemperori sebuah desktop. walaupun ia adalah seakan sama seperti yang terdapat di Mac OSX dan Windows Vista dan 7, tetapi dalam segi stabiliti dan keterbukaan, KDE tiada pencabar yang sebenar. jika anda menggunakan Ubuntu, anda sedang menggunakan satu paparan antara muka grafik yang digelar sebagai Gnome. berlainan dengan KDE yang digunakan oleh saudara kepada Ubuntu iaitu Kubuntu.

KDE - satu percubaan K di Ubuntu
Setelah K melihat preview yang diberi didalam blog MelayUbuntu, K seolah teruja dan dengan pantas sekali membuka terminal dan memasang KDE didalam Ubuntu K. dan beberapa perkara yang K perasan berlainan dengan Gnome adalah, lebih stabil paparan grafiknya terutama dalam hal hal transparensi berbanding menggunakan Compiz didalam Ubuntu. KDE mempunyai senarai gadget yang dipanggil Plasma yang agak banyak dan lebih cantik (semestinya) daripada Gnome dan berfungsi dengan baik sekali.

Sebagai contoh mudah, Plasma kalendar ini, yang boleh di aturkan sendiri oleh pengguna kebesaran dimensinya dan lokasi untuk diletakkan, ini yang dipelajari oleh Windows 7 iaitu, jangan meletakkan semua gadget disatu tempat iaitu "sidebar". biarkan ia bebas mengikut kretiviti pengguna. dan berita gembira untuk K, Plasma kali ini boleh ditulis dalam 2 bahasa iaitu Ruby dan Phyton dan K seorang pengguna RubyonRails, mungkin sedikit berbeza daripada Ruby tetapi secara asasnya ada berkaitan.

Untuk menambah keseronokkan pengguna, KDE 4.2 ini membawa kepada pengguna satu tempat dimana semua aplikasi dan folder yang berada didalam desktop dimasukkan kedalam satu tempat khas sebagai launcer. K tidak tahu sama ada ini perkara lama atau baru kerana KDE 4.0 K tidak mencubanya, dan tiada didalam Gnome.
jika Windows 7 dikatakan cantik dengan AeroPeak Tab, KDE menggunakan sistem yang hampir sama tetapi sedikit berbeza dengan menunjukkan secara terperinci apa yang sedang dijalankan dan malang sekali sistem thumbnail ini tidak menyokong tab pelbagai fail sebagai contoh anda membuka 3 fail office dan ia hanya menunjukkan senarai fail yang dibuka bukan seperti Windows 7 yang menunjukkan semua thumbnail untuk fail office tersebut.
dan perkara yang paling malang sekali adalah, theme untuk Firefox amat amat kurang menyenangkan bagi K, seolah-olah satu kecacatan untuk sistem KDE yang cantik tetapi untuk pelayan internet amat "biasa" sekali rupanya. mengikut penulis MelayUbuntu, terdapat satu cara untuk serasikan Gnome dan KDE dengan memasukkan aplikasi "qt4" katanya. mungkin ada masa K akan menjelajah kepada perkara itu.

Sumber
MelayUbuntu - KDE 4.2 "Cilense" Release Candidate terbit
KDE - KDE 4.2 Beta 2 release announcement
KDE - What is KDE?

Tiada ulasan: