Selasa, 20 Januari 2009

[Sekuriti] Conficker: 3/10, hospital dan Windows 7

Ya Allah, berkatilah Palestin kami
Tarikh Keluaran Artikel: 20012009


Rujuk Kembali
jika anda terlepas info tentang conficker dan mahu mengetahuinya, sila rujuk kembali;
[Sekuriti] Conficker kembali lagi (3.5 juta++)
[Sekuriti] Conficker: 8.9 juta dan semakin bertambah


Tauhukah Tahukah anda....
tiga daripada sepuluh (3/10) komputer yang menggunakan Windows diseluruh dunia masih terdedah kepada seragan cecacing yang paling hebat pada awal tahun 2009 ini iaitu conficker a.k.a downadup a.k.a kido? dengan anggaran jumlah mangsa sebanyak 9 juta komputer diseluruh dunia dan masih meningkat, conficker boleh dianggap sebagai satu ancaman yang hebat di awal tahun. rangkaan itu dikeluarkan oleh firma sistem keselamatan, Qualys.

Hospital: bukan untuk komputer yang "sakit"
Jika post yang lepas K menceritakan tentang bagaimana sistem komputer di Kementerian Pertahanan United Kingdom lumpuh selepas diserang virus conficker yang "tidak dikenali", kinim mangsa besar besaran masih di United Kingdom, tetapi di bidang yang berlainan tetapi tetap kritikal iaitu sebuah hospital di Sheffield. jumlah komputer yang terlibat adalah 8,000. dan punca utama hanya satu, pengurus hospital bertindak dengan menutup semua update keselamatan Windows. pada mulanya hanya 800 komputer yang terkena dan komputer ini bertindak sebagai "agen" yang akan menyebarkan conficker kepada keseluruhan sistem rangkaian yang ada.

Microsoft: bantuan kecemasan dan bagusnya Windows 7
masalah ini membawa kesusahan kepada pengguna Windows dan kepada Microsoft secara keseluruhan kerana mereka akan disalahkan atas kelemahan sistem keselamatan mereka daripada mengekang kejadian ini berlaku. oleh itu Microsoft telah pun mengeluarkan bantuan kepada pengguna mereka, selain daripada patch yang perlu dilakukan oleh pengguna, mereka juga mengeluarkan Malicious Software Removal Tool yang terbaru yang dapat mengesan dan membuang conficker daripada sistem anda.

yang menarik pada Windows 7 adalah bagaimana Microsoft dapat membantu pengguna daripada "terkena" perkara ini dilain masa. gambar di sebelah kiri menunjukkan autoplay yang ditunjukkan jika storan luaran anda mempunyai "anasir" yang mahu menjalankan program dengan menggunakan fail autorun.inf. dan jika diperhatikan sistem autoplay ini dapat menunjukkan kepada pengguna yang mana patut diambil kerana di bahagian "install or run program" menggunakan icon folder dan sepatutnya kesemua fail yang boleh di jalankan (execute-able, .exe) perlulah menunjukkan icon mereka yang tersendiri bukannya icon folder. maka itu pengguna boleh memilih denga cara yang lebih baik. dan jika dapat diperbaiki lagi sistem ini kemungkinan pengguna akan terkena virus dengan cara ini akan dapat dikurangkan. dan jika anda menggunakan cara yang lebih baik seperti, autorun eater perkara ini akan dapat dikurangkan dengan berkesan sekali.

Sumber
TheRegisterSecurity - Conficker seizes city's hospital network
TheRegisterSecurity - Conficker Autoplay ruse gets teeth into Windows 7
TheRegisterSecurity - Three in 10 Windows PCs still vulnerable to Conficker exploit
AlBawaba - Microsoft's Forefront antivirus technology helps protect against Conficker worm family
LittleAbout - New malicious software haunts global market
News.idealo - Windows offers patch and removal tool to attack Downadup virus

Tiada ulasan: