Selasa, 27 Januari 2009

[Aplikasi] Internet Explorer 8 RC1

Ya Allah, berkatilah Palestin kami
Tarikh Keluaran Artikel: 27012009
TambahBaik_1: 28012009

Microsoft: IE8 RC1 dilancarkan
Setelah lama menunggu pelancaran Internet Explorer 8 (IE8), akhirnya pada hari ini IE8 Released Candidate 1 (RC1) berjaya dikeluarkan. Yang paling dipandang pada ketika ini adalah fungsi InPrivate yang ideanya diambil daripada "incognito tab" pelayan internet Google Chrome. Antara fungsi terbaru yang terdapat didalam IE8 RC1 ini adalah 'accelerators'. Berdasarkan namanya dapat K teka bahawa sistem itu akan berfungsi seperti FasterFox (add on untuk Firefox (FF2)) ataupun pengurusan cache seperti Google Web Accelerator (walaupun server Microsoft bukan sebesar Google). sistem sekuritinya juga diambil berat dengan lebih kekebalan daripada serangan 'clickjacking'.

Kelajuan? bukan segalanya - Microsoft
Perkara itu yang K rasanya pelik dan musykil kerana perlawanan antara enjin browser manakah yang paling pantas adalah satu perkara mustahak tetapi pihak Microsoft mengatakan yang lain. Daripada terus menerus memasuki peperangan kelajuan antara browser, baik hanya menumpukan kepada 25 laman yang paling popular. K kurang pasti sama ada 25 laman itu dipilih oleh Microsoft atau berdasarkan cara pengguna melayari browser terebut. Dan K rasa, pilihan pengguna.

1 Tab = 1 Proses
Antaralain kebolehan IE RC1 ini adalah menjadikan setiap tab itu adalah satu proses yang lain (seperti Chrome) dan mengurangkan risiko IE akan crash secara keseluruhan apabila satu tab itu crash (perkara biasa bagi IE - crash). Tetapi tidak boleh dikeluarkan daripada tab kepada satu Windows yang baru (tidak seperti Chrome).

IE8 RC1 - Satu harapan yang baru
Microsoft terlalu terdesak untuk mengeluarkan satu browser baru untuk menyaingi browser yang terlalu hebat yang kini dicabar hebat oleh Mozilla Firefox dan browser lainnya. Mereka berharap IE8 akan membantu menaikkan kembali peratusan jajahan atau paling tidak mengekalkan peratusan terebut daripada terus turun. Kepada yang berminat, anda boleh memuat turunnya disini.

Accelerators: TambahBaik_1
Accelerators bukan satu sistem untuk mempercepatkan pelayaran tetapi merupakan satu sistem yang diasaskan oleh Microsoft didalam IE7 sebelum ini iaitu memberi pengguna pilihan ketika membuka tab yang baru.
Dengan itu, tekaan K diatas adalah salah.

Sumber
OSNews - Internet Explorer 8 leaves beta, RC1 released
TechSpot - Microsoft delivers first IE8 released candidate
CNETNewsMicrosoft - Microsoft ready with near-final IE8
ReadWriteWeb - Microsoft released Internet Explorer 8 RC1: Promises faster and safer browsing
Lifehacker - InternetExplorer Release Candidate 1 now available
PCMag - Microsoft IE8 hits RC1 milestone, stops clickjacking
WiredBlog - Internet Explorer 8 Released Candidate 1 ready for the masses
GuardianTechnology - Microsoft takes IE8 out of beta
BBCNewsTechnology - Microsoft released IE8 browser
DownloadSquad - Download Internet Explorer 8 RC1 for Vista, XP

Technorati Tags: , , , , ,

Tiada ulasan: