Ahad, 25 Januari 2009

[Sekuriti] Conficker: 10juta - 15juta++ Mangsa

Ya Allah, berkatilah Palestin kami
Tarikh Keluaran Artikel: 25012009

Rujuk Kembali
Artikel Confiker, Downadup mahupun Kido ini telah tulis sebelum ini di;
[Sekuriti] Conficker kembali lagi (3.5 juta++)
[Sekuriti] Conficker: 8.9 juta dan semakin bertambah
[Sekuriti] Conficker: 3/10, hospital dan Windows 7

Setanding dengan Slammer/Helkern
Tahun 2000 dunia dikejutkan dengan virus yang bergerak melalui email, iaitu ILOVEYOU yang mempunyai fail attachment "LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs". dan virus ini digelar sebagai yang terhebat untuk pembukaan millennium. Pembuatnya daripada Filipina.

Tahun 2001 digemparkan lagi dengan satu siri penyebaran virus yang dikatakan berasal juga daripada Filipina, iaitu Code Red Worm. cara sebaran yang menjadikan server sebagai mangsa dengan menjadikan mangsanya sebagai botnet dan melakukan beberapa serangan DDOS kepada beberapa IP termasuklah server White House.

Slammer/Helkern dan Blaster/Lovsan/Lovesan menyerang pula pada tahun 2003 dengan serangan yang menyerupai cara Code Red Worm. dikatakan begitu pantas dengan anggaran 75,000 mangsa dalam masa 10 minit. Keadaan menjadi lebih teruk apabila Microsoft SQL Server Desktop Engine (MSDE) sendiri dijangkiti dengan virus ini dan kepada pengguna yang mempunya MSDE didalam sistem mereka, mereka akan dijangkiti.

setelah 6 tahun tanpa satu virus yang hebat (brontok tidak dikira sebagai hebat tetapi menjengkelkan), Conficker pula seolah-oleh mahu mencipta nama dipersada virus kerana sehingga kini dianggarkan 10-15 juta mangsa telah dikorbankan oleh Conficker. Jika benar anggaran ini maka Conficker sudah sesuai untuk dianggap sebagai virus yang 'baik'.

Mungkin selepas ini anda adalah mangsanya

Sumber
TheIndependentGadget&Tech - Mystery virus hit 15 million PCs around the world
NZHeraldTechnology - Mystery virus hits 15 million PCs around the world
OrlandoSentinel - Infromation on the worm infecting millions of computers
Vaksin.com - Napak Tilas eksploitasi RPC Dcom vulnerability
Vaksin.com - RPC Dcom part III, Conficker mengganas di Indonesia

Tiada ulasan: