Isnin, 19 Januari 2009

[Sekuriti] Conficker: 8.9 juta dan semakin bertambah

Ya Allah, berkatilah Palestin kami
Tarikh Keluaran Artikel: 20012009
TambahBaik_1 - 20012009

Rujuk kembali
Jika anda tidak mengetahui tentang Conficker, sila rujuk kembali tajuk terdahulu;
[Sekuriti] Conficker kembali lagi (3.5 juta++)

Update sistem anda (ingatan kali kedua)
Ini adalah ingatan K untuk kali kedua kerana K tidak mahu anda menjadi salah seorang mangsa kepada cecacing ini. update sistem anda, antivirus anda untuk menghadapi serangan cecacing Conficker yang amat dahsyat yang menyerang pengguna internet di masa ini. jangan lupa untuk backup segala data penting anda ke storan luaran kerana jika berlaku apa-apa perkara maka data anda tidak akan hilang begitu sahaja, jangan tangisi data yang hilang dikemudian hari.

Kementerian Pertahanan United Kingdom lumpuh

walaupun tidak dikatakan jenis virus apakah yang menyerang sistem data Kementerian Pertahanan United Kingdom tetapi ramai pemerhati mengatakan bahawa ianya adalah serangan daripada Conficker kerana serangannya yang mengejut. perkara ini bukan sesuatu yang pelik untuk berlaku kerana hanya 27% daripada komputer di Kementerian tersebut menyamai taraf sistem sekuriti data yang baik dan kebanyakkanya lemah. ini memungkinkan kejadian ini berlaku.

Apa beza Kementerian dengan anda
jika Kementerian Pertahanan; diulang, Kementerian Pertahanan itu telah pun dimasuki oleh virus, maka apa pertahanan anda yang anda boleh lakukan untuk mengekang cecacing ini daripada menjadikan anda sebagai salah seorang mangsa?
  • update sistem sekuriti sistem operasi anda
  • update data pengesanan antivirus anda
  • update data pengesanan antispyware anda
  • kuatkan sistem firewall anda
dan lupa dingatkan bahawa sistem operasi yang terkena ini hanyalah Windows dan bukannya Linux atau Mac OSX atau sistem operasi lain. semoga anda selamat dalam menghadapi serangan ini.

Patch dan antivirus pening
Microsoft mengeluarkan patch untuk memperbaiki sistem sekuriti dan semua syarikat antivirus telah pun mengetahui perkara ini, tetapi.... semua mereka mengatakan keadaan ini bukan semudah disangka dan mungkin juga sistem yang mempunya patch masih tidak cukup selamat dan yang mempunyai antivirus pun masih tidak cukup kebal, apa yang boleh dilakukan adalah berhati-hati dan backup data anda.

Hebat tapi tidak menjadi - TambahBaik_1
Walaupun cecacing ini dikatakan hebat, tetapi ada beberapa pihak mendakwa ianya mempunyai satu kecacatan, misi cecacing itu tidak pernah tercapai. misinya adalah untuk menjangkiti sistem komputer dan akan mengeluarkan popup yang akan memberi jalan kepada pengguna untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan membeli sebuah produk daripada mereka. entah mengapa misi tersebut tidak menjadi. mungkin ada rancangan lain yang akan dilakukan oleh mereka. dan daripada sumber yang tidak rasmi mengatakan cecacing ini berasal daripada Ukraine. dan Microsoft mengatakan, jika cecacing itu telah menjangkiti UFD (USB Flash Drive), maka tidak ada satu patch pun yang akan menolong anda, bergantung kepada sistem antivirus anda.

Sumber
BBCNewsTechnology - Windows worm numbers 'skyrocket'
BBCNewsUKEngland - Computer virus hits navy e-mails
BBCNewsUKEngland - MoD probs virus security breach
TechNewsReview - Windows worm numbers 'skyrocket' to 9m computers worldwide
TechNewsReview - Windows virus spread quickly, but may be a dud
PCMagNews - UK Ministry of Defence stung by rapidly spreading virus
MacDailyNews - Windows PC worm infection numbers skyrocket; Machintosh unaffected
MacDailyNews - PC virus attacks UK Royal Air Force and Royal Navy
LinuxToday - Windows worm numbers 'skyrocket'
Psysorg.org - The raging windows worm has attacked over 8.9 milion computers
NZHerald - Windows virus spread quickly, but may be a dud
WashingtonPost - Windows virus spread quickly, but may be a dud

Tiada ulasan: