Rabu, 28 Januari 2009

[Sumber Terbuka] KDE 4.2 Dilancarkan


Ya Allah, berkatilah Palestin kami
Tarikh Keluaran Artikel: 28012009

Bicara yang lepas
[Sumber Terbuka] KDE 4.2 Beta 2

Bernafas: Breathe!
Itu yang cuba disampaikan oleh KDE 4.2 yang baru dilancarkan. Bernafas bersama KDE, bernafas bersama Oxygen. Dengan membawa tema Oxygen menunjukkan bahawa KDE itu adalah salah satu element penting didalam dunia antaramuka grafik (GUI). Oxygen dianggap sebagai 'The Answer' kepada Windows 7 dan Mac OSX Snow Leopard yang akan datang kelak. kerana selama ini orang beranggapan bahawa sistem sumber terbuka (OSS) ini adalah satu sistem yang hanya menggunakan arahan berbaris (command line) dan sukar untuk digunakan, tetapi kini KDE menunjukkan kemampuan OSS dalam membuat perkara seperti ini.

Kekurangan
K tiba-tiba tidak mengerti, mengapa dan kenapa. KDE 4.2 B1 seolah-olah lebih stabil daripada KDE 4.2 final ini. Tiba-tiba K mengalami sedikit 'hang' dan perlu menunggu kira-kira 5-10 saat untuk kembali stabil. Mungkin perlu untuk di'restart' semula kerana update semasa K menggunakan Gnome dan K hanya logout dan tidak restart. Mungkin itu sebabnya. K restart..

Selepas restart
K telah restart dan hasilnya.. Ada masalah. Tiba-tiba Plasma Workspace mengeluarkan popup mengatakan bahawa terdapat crash dan backtrack adalah gagal. K anggap itu kerana K gunakan Ubuntu yang ditambah KDE (walaupun tidak sepatutnya begitu). Tetapi tiada ada yang bermasalah, semua berjalan dan tidak lagi tersekat-sekat seperti menggunakan VMWare. Owh, ya mungkin K tahu apa masalahnya sebentar tadi.

Aggresif Powersave
K telah menukarkan sistem kuasa 'PowerDevil' kepada 'agressive powersave'. Maka itu KDE telah merendahkan kebanyakkan kebolehan sistem K supaya dapat menjimatkan penggunaan kuasa. Kini K gunakan 'performance', patut mempunyai masalah 'lambat' tadi. Sekaligus menunjukkan bahawa sistem kuasanya berfungsi seperti biasa.

Imej Vector
Kebanyakkan sistem sumber terbuka meletakkan imej vector sebagai ikon. Kerana dengan menggunakan vector, pengguna seolah-olah tiada batasan untuk membesar atau mengecilkan ikon mereka mengikut kehendak mereka. Dan setiap ikon boleh diubah suai kepada saiz mereka sendiri tanpa mengganggu ikon yang lain.

Efek visual
Seperti gnome yang menggunakan compiz ataupun metacity untuk menunjukkan kebolehan sistem grafik yang mereka punyai sebagai 'eye-candy' kepada pengguna, KDE menggunakan KWin dengan kebolehan untuk membuat pilihan yang lebih mudah daripada dahulu, tetapi mempunyai lebih sifat 'fizik' yang sebenar.

Pilihan bahasa
Memang itu kelebihan OSS, kerana apabila komuniti mereka ramai dan mereka mahukan lebih ramai lagi, maka penterjemahan kepada bahasa ibunda adalah amat penting untuk menarik minat pengguna baru dan juga pengguna yang tidak mampu untuk memahami dengan baik bahasa inggeris. Tetapi K tidak pasti adakah bahasa melayu juga termasuk didalam kumpulan ini. Yang K pasti adalah, K pernah menggunakan bahasa melayu didalam gnome. Jika anda seorang aktivis bahasa melayu, gunakan peluang sebegini untuk menyebarkan bahasa melayu keseluruh antero dunia.

Sumber

KDENews - KDE 4.2 released
KDEAnnouncement - KDE 4.2 release announcement
KDEAnnouncement - KD 4.2 visual guide
OSNews - KDE 4.2 released; short interview:Aaron Seigo
LinuxToday - KDE community imporves user experience with KDE 4.2

Technorati Tags: , , , , ,

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

perghhh cun la layout dia

Syalily berkata...

layout tu ok tapi tu la.. sama macam aku try KDE 4.2 beta.. kenapa diorang tak leh nak buat lawa sikit untuk Firefox :)