Rabu, 14 Januari 2009

[Tips & Sekuriti] Berapakah Antivirus Anda?

Tarikh Keluaran Artikel: 14012009
TambahBaik_1: 14012009

gambar ihsan: RahsiaKomputer.com

Virus atau Antivirus, siapa buat siapa?
Anda merupakan "pengguna tegar" Microsoft Windows (XP, Vista mahupun 7 beta) dan perkara diatas selalu kita dengari contohnya;
  • aku baru je format kat kedai minggu lepas. dah masuk balik virus, kedai ni tipu la - pengguna resah
  • aku rasa virus ni syarikat (antivirus) ni gak la buat, sebab tu boleh detect yang lain tak boleh - pembeli antivirus X (bukan jenama sebenar)
tetapi pernahkah anda terfikir untuk menggunakan antivirus lebih daripada 1? kerana antivirus A tidak semestinya boleh mengesan virus yang dikesan oleh antivirus B. dan pernah K lihat, satu komputer yang menggunakan 4-5 sistem antivirus yang berjalan serentak (di kafe siber selalunya, AVG + .... + Kaspersky). apa maksud serentak itu? semuanya menjalankan proses imbasan fail secara serentak.

apa kesannya terhadap komputer dan sistem komputer tersebut?
Walaupun tidaklah digalakkan tetapi yang dihalang itu yang suka dibuat oleh manusia. lalu bila mendapat masalah dikemudian hari baru mengadu bahawa sistem itu lambat, mempunyai virus dan bermacam lagi masalah yang timbul. mengapa tidak digalakkan menggunakan lebih daripada satu sistem antivirus? bagi pendapat K, ini yang akan timbul;
  • penggunaan memori yang banyak - setiap aplikasi yang berjalan memerlukan memori daripada sistem anda dan jika semua sistem antivirus anda melakukan imbasan fail secara "sembunyi/belakang tabir" maka penggunaan memori yang terlalu banyak akan berlaku. ini menyebabkan pembaziran memori yang berguna. dan menyebabkan aplikasi lain terhenti atau "hang"
  • beban kepada cakera keras (HDD) - imbasan fail memerlukan fail itu di upload seketika dimemori untuk melalui imbasan oleh sistem imbasan dan perkara ini akan menjadi semakin membebankan jika anda membenarkan lebih daripada satu antivirus "bergerak". secara tidak langsung mengurangkan limitasi jangka hayat sesuatu cakera keras.
  • penggunaan sumber yang belebihan - jika anda menggunakan bateri anda akan mengalami masalah ini, kerana bateri anda tidak tahan lama kerana penggunaan sumber yang berlebihan daripada sistem imbasan tersebut. dan jika anda menggunakan elektrik, kesannya akan dapat dirasa sedikit semasa bil bulanan sampai ke rumah anda.
  • pergaduhan antara sistem imbasan - jika semua antivirus A,B dan C itu dapat mengesan virus X, maka perkara ini akan berlaku dan kemungkinan sistem terhenti atau "hang" itu ada. kerana perkara ini dikatakan sebagai "kunci-mati" (deadlock) atau mungkin boleh dianggap sebagai "masalah meja makan ahli falsafah" (dining philosopher problem). secara mudahnya begini, apabila antivirus A mengimbas fail, apa yang dibuat oleh antivirus A akan dikesan sekali oleh antivirus B dan antivirus C dan begitu pertukarannya dan apabila fail virus X dikesan oleh salah satu sistem imbasan, semua antivirus mahu bertindak sebagai "hero" dan mahu mengatakan mereka menjumpainya dahulu. ini menyebabkan sistem terganggu.
Perkara yang lebih baik
gunakan satu sahaja antivirus, antispyware dan firewall, jangan memadukan mereka (antivirus) kerana mereka tidak suka dimadukan. dan masalah utama pengguna yang K lihat adalah mereka tidak tahu apa yang sistem antivirus mereka gunakan itu tawarkan perkhidmatan. kerana itu datangnya pengguna antivirus yang menggunakan pakej "penuh" tetapi masih menggunakan sistem sekuriti dari pihak ketiga.

Perkara yang paling baik
Anda boleh menggunakan sistem antivirus yang paling baik iaitu Linux. beralih daripada Windows ke Linux.

Linux sebagai antivirus terbaik - TambahBaik_1
Oleh kerana terdapat komen yang mengatakan bahawa kurang faham dengan ayat K diatas yang mengatakan seolah-olah Linux itu adalah satu sistem antivirus secara fizikalnya maka K tambahkan penulisan ini. maksud K dengan Linux sebagai sistem antivirus terbaik adalah kerana beberapa sebab;
  • Linux mempunya virus yang amat amat minima hampir kepada sifar.
  • mencegah adalah lebih baik daripada mengubati, daripada pening kepala mencari antivirus untuk Windows anda lebih baik anda lari terus daripada Windows itu sendiri, masalah virus akan hilang dalam sekelip mata.
maka itu dapat dikatakan Linux ini sebagai satu sistem operasi yang menjadikan virus daripada Windows tidak berguna dan tidak dapat menggangu kehidupan anda. atas sebab itu K menamakannya sebagai "sistem antivirus" terbaik. semoga penerangan tambahan daripada K ini dapat menjelaskan apa maksud K pada penulisan K diatas. terima kasih kepada EiNS atas komennya dalam hal ini.


Hasil nukilan,
TMUkmkd
AMBNaC

4 ulasan:

Ifila Saila berkata...

Linuk @ opensource xde keluarkan antivirus ker?

Syalily berkata...

emm opensource ada.. macam clamwin.. tapi tu la opensource kurang la glamour.. so guna je la yang free :)

@kelantanstreet berkata...

Apa maksud anda boleh menggunakan sistem antivirus yang paling baik iaitu Linux. beralih daripada Windows ke Linux.

???
?????

Linux itu open source OS...bukan sistem antivirus...linux cuma bersih dari virus2 windows je...

Syalily berkata...

yup.. itu yang cuba dikatakan.. tukar daripada windows ke linux, so masalah virus akan berkurang hingga ke hampir sifar :)

kerana mencegah adalah lebih baik daripada mengubati